Przejdź do treści

Ogród Leśnych Dzieci

Leśne przedszkole – nie-przedszkole

Skąd nazwa nie-przedszkole? – Formalnie aby w Polsce otworzyć przedszkole, należy mieć budynek, który powinien spełniać określone normy prawa. Kłóci się to z ideą leśnych przedszkoli, które w naszym kraju póki co nie zostały sformalizowane, a wiele z nich istnieje tylko w naturze, bez bazy czy schronienia. Pierwsze „przedszkola leśne” powstały w Danii, a potem także w innych krajach w Skandynawii w latach 50-tych XX w. Obecnie zyskują one coraz większą popularność na całym świecie.
Z licznych badań wynika, iż przebywanie przez dzieci na łonie natury niesie ze sobą szereg korzyści, do których należą m.in.
Leśne przedszkole
Natura jest jedyną alternatywą, która potrafi zabrać dziecko w świat bardziej atrakcyjny od ekranu komputera. Natura dostarcza bodźce zarówno wzrokowe, słuchowe, dotykowe i smakowe. Naturalne środowisko do zabawy jest też bardziej złożone od placu zabaw, przez co stymuluje wyobraźnie oraz kreatywność. Nie da się stworzyć więzi z naturą, gdy ogląda się ją jedynie w książkach czy w monitorze. Tylko codzienne obcowanie z nią gwarantuje, iż dziecko stworzy więź, która zostanie z nim na całe życie.

W „leśnych przedszkolach” dzieci nie są animowane, podstawą jest swobodna zabawa i rozwój kompetencji społecznych. Amerykańska Akademia Pediatrii (American Academy of Prdiatrics, APP) zaleca sześćdziesiąt minut swobodnej zabawy dziennie dla rozwoju fizycznego, mentalnego i emocjonalnego dziecka. Jak mawiał Albert Einstein „Zabawa jest najwyższą formą nauki”. Psychologowie podkreślają, że prawdziwa zabawa to taka, która jest spontaniczna, wybrana przez dzieci i przez nie sterowana.

Małe dzieci uczą się najlepiej właśnie przez zabawę. Zabawa stymuluje rozwój emocjonalny, duchowy i społeczny dziecka. Swobodna zabawa na świeżym powietrzu to także korzyści fizyczne związane z rosnącymi kośćmi i mięśniami, a także rozwijającym się mózgiem. Ruch i równowaga rozwijają się podczas chodzenia po leżących pniach czy podczas wspinania na drzewo, natomiast zmysły poprzez cały kalejdoskop obrazów, dźwięków, zapachów, faktur i smaków, które znajdziemy na dworze. W wyniku zabawy mózg rośnie i tworzy złożone ścieżki neuronowe.

Ogród Leśnych Dzieci w Sobótce powstał w czerwcu 2022 r. i ma swoją bazę w drewnianej altance znajdującej się jak nazwa wskazuje w ogrodzie. Każdego dnia, po porannym kręgu grupa dzieci wraz z opiekunami wyrusza na „wyprawę”. Najczęściej chodzimy do lasu, ale czasem też na łąkę czy do parku. Nasze wyprawy trwają ok. 3 godzin. Po wyprawach wracamy do bazy gdzie kontynuujemy aktywności zaplanowane na dany dzień. Wzorem edukacji Skandynawskiej stawiamy na naukę samodzielności, rozwój kompetencji społecznych, uczymy się gotowania, robienia karmników, sadzenia roślin. Ćwiczymy w ten sposób sprawność naszych rąk, jak również nabywamy poczucie sprawności i wiary we własne możliwości.